Kolorowe Smaki Świata

Kuchnia to świetne miejsce do nauki!

Rozpoczynając  Innowację Pedagogiczną pt. „Kolorowe Smaki Świata”  nie przypuszczałam, że będzie to tak ciekawy cykl zajęć kulinarnych. Adresatami były dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z autyzmem, zespołem Aspergera oraz uczniowie w normie intelektualnej. Swoim działaniem objęłam uczniów w różnym przedziale wiekowym, poczynając od grupy wczesnoszkolnej, kończąc na klasie ósmej. Spotkania odbywały się w naszej szkolnej pracowni gospodarstwa domowego od 1 października 2021r. do 24 maja 2022r.- co trzy tygodnie.

Tworząc program pracy, zwróciłam uwagę na kilka aspektów ważnych dla samych uczestników jak również na działania, które wpisują się w Szkolny Program Profilaktyczno- Wychowawczy. „Szkoła Promująca Zdrowie” ma w swoich założeniach przygotować dzieci do dbania o swoje zdrowie i środowisko. Nadrzędnym więc celem mojej innowacji była promocja zdrowego odżywiania oraz estetycznego przygotowania posiłków. Uczniowie wzbogacili swoją wiedzę o świecie ze szczególnym uwzględnieniem preferencji kulinarnych innych narodów.

Samodzielne przygotowywanie różnorodnych potraw, rozwinęło u nich umiejętności manualne i wzmacniało ich samodzielność  w pokonywaniu trudności napotykanych każdego dnia.

 Efekty są zaskakujące także dla uczestników!

Efekty kulinarnych spotkań dawały dzieciom ogromną radość. Możliwość poczęstowania innych, wzmocniło ich samoocenę. Uwierzyli, że mają takie same możliwości, jak inne dzieci. Z stąd też, u  uczniów narodziła się pasja do gotowania. Samodzielnie przygotowują drugie śniadanie do szkoły, potrafią za sobą posprzątać, a posiłki podawane są w estetyczny sposób. Potrafią korzystać z przepisów i samodzielnie przygotować potrzebne składniki w odpowiednich proporcjach. Poznawanie różnych dań świata spowodowało, że wielu z nich odkryło z rodzicami różne smaki lub samodzielnie ich poszukują. Niejednokrotnie sami poddają propozycję przygotowania w domu konkretnego dania, co mobilizuje również pozostałych domowników do wspólnego eksperymentowania w kuchni.

W trakcie zajęć miałam możliwość obserwowania zachowań dzieci.  Zwróciłam uwagę, że zajęcia praktyczne są dla nich ogromną frajdą. Każde działanie wzmacnia ich koncentrację i dokładność, co przekłada się później na inne obowiązki- również te szkolne. Radość i uśmiech na ich twarzach minimalizowały ich napięcia emocjonalne. Po zajęciach uczniowie byli wyciszeni i chętni do nowych wyzwań na kolejnych spotkaniach. Współdziałanie w grupie pokazało ich wzajemny szacunek do siebie i chęć wspierania się w trudnych zadaniach, np. obieranie jarzyn, krojenie, korzystanie z urządzeń gospodarstwa domowego.

Uważam, że tego rodzaju zajęcia powinny być prowadzone systematycznie z uwzględnieniem różnych innych podstawowych czynności życiowych. Majsterkowanie, szycie, sprzątanie i planowanie dnia oraz zakupów – to moje kolejne wyzwania do zrealizowania.

Opracowała: Edyta Dutkiewicz

Rozmiar czcionki
Kontrast