Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Jedząc zdrowe śniadanie zapewniamy sobie mnóstwo pozytywnej energii. Wiedzą o tym nasi uczniowie, którzy w czasie zajęć dodatkowych przygotowali pyszne, zdrowe i kolorowe kanapki oraz tosty Był to najlepszy start w nowy dzień!
Anna Kluczyńska-Skop
Uzdrawiająca moc warzyw, owoców i ziół
W naszych sadach i ogrodach rosną różnorodne rośliny, które mają wspaniałe właściwości lecznicze i zawierają wiele cennych składników. Przekonali się o tym uczniowie klasy III c szukając w różnych źródłach wiedzy informacji na temat ich uzdrawiającej mocy. Dużą popularnością w naszej opinii cieszył się burak i przepis na naturalny, niedrogi, prosty w przygotowaniu i całkiem smaczny sok. Z niezwykłych właściwości tego naturalnego eliksiru korzystały już nasze babcie i prababcie. Powstały ciekawe prace, które wzbogaciły naszą wiedzę dotyczącą naturalnych lekarstw na różne dolegliwości.
Wychowawczyni klasy III c
Alina Ryzner
KULINARNE PRZYGODY
Wspólne przygotowywanie posiłków rozwija u dzieci wyobraźnię i wpływa na ich rozwój. Uczniowie klasy II c kolejny już raz postanowili wyczarować kolorowe, smaczne i zdrowe smakołyki dla całej rodziny. Mieli okazję zapoznać się z przepisem, prawidłowo rozróżnić składniki potrzebne w kuchni, rozwinąć swoją kreatywność i zdolności manualne. Była to świetna okazja do czerpania przyjemności z gotowania, planowania sobie pracy i współpracy z innymi.
Wychowawczyni klasy II c
Alina Ryzner
PROJEKT „WYBIERAM ZDROWIE I ZDROWE ODŻYWIANIE”
Uczniowie klasy II c w ramach realizowanego projektu „Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie” zapoznali się z budową piramidy żywienia, a następnie każde dziecko wykonało własną piramidę umieszczając odpowiednie produkty na właściwych piętrach. Dzieci przygotowały także ciekawe przepisy na ulubioną sałatkę lub surówkę z warzyw i owoców. Szkoda, że ze względu na reżim sanitarny nie mogły tych wspaniałych smakołyków tym razem przyrządzić w klasie. W ramach dodatkowej pracy wykonały bardzo ciekawe plakaty wyszukując w różnych źródłach wiedzy informacje dotyczące wartości odżywczych i witamin, które dostarczają nam owoce i warzywa, zachęcały do ich spożywania układając rymowanki, wierszyki, reklamy. Dzięki Marchwianowi i filmom edukacyjnym miały okazję przekonać się, w jaki sposób przygotowujemy jedzenie i zobaczyć, że wspólne gotowanie to fajna zabawa.
Celem projektu było promowanie zdrowego żywienia i prawidłowych nawyków żywieniowych oraz zwiększanie świadomości na temat roli warzyw i owoców w diecie każdego człowieka. Cieszę się, że naszym pociechom w tak trudnych działaniach chętnie towarzyszyli Rodzice, którzy naprowadzali, wspierali i pomagali. Myślę, że razem z dzieckiem cieszyli się z uzyskanego efektu. Jest to wspaniały sposób na wspólnie spędzony razem czas, a efekty pracy twórczej można podziwiać na zdjęciach.
Alina Ryzner
Dzień Krajobrazu
W odpowiedzi na inicjatywę Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w 2017 r. Rada Europy ogłosiła dzień 20 października Międzynarodowym Dniem Krajobrazu. Tegoroczne działania były prowadzone pod hasłem: „O, cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa!”
Nasza szkoła po raz drugi przystąpiła do obchodów tego święta. Najmłodsi uczniowie z klas 0 – III przyszli do szkoły w kolorach jesiennego drzewa, niektórzy z nich przygotowali coś specjalnego i wzięli udział w konkursie na najciekawszy strój drzewa, a klasy trzecie włączyły się do obchodów poprzez aktywne uczestnictwo w konkursie literackim: ,,Nie ma nic piękniejszego niż jesienne drzewo – Opis kasztanowca w jesieni”. Wydarzenie, jak w roku ubiegłym, zostało zgłoszone do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Iwona Kudyba
ŚWIATOWY DZIEŃ ŻYWNOŚCI
16.10. obchodzimy Światowy Dzień Żywności. Uczniowie klasy II c zastanawiali się dlaczego, tak dużo żywności marnujemy, co możemy zrobić, aby oszczędzić jedzenie, a także nasze środowisko. Rozmawiano, jak robić zrównoważone zakupy, aby nie wyrzucać jedzenia, co robić z produktami z kończącym się terminem ważności do spożycia oraz zasadach zdrowego odżywiania. Uczniowie wykonali kolorowe naklejki na lodówkę, które będą przypominać domownikom o tym, by nie marnować jedzenia. Przygotowali ciekawe plakaty informujące o obchodach święta. Dowiedzieli się także podając przepisy, jak można wykorzystać resztki jedzenia, które pozostają w naszych domach.
Celem obchodów Światowego Dnia Żywności było nie tylko pogłębienie wiedzy na temat zdrowego odżywiania, ale także wzmocnienie poczucia solidarności w walce z głodem i niedożywieniem. Każdy z nas ma wpływ na to, jak wygląda świat, w którym żyjemy. Marnując żywność – marnujemy planetę. Nawet małe zmiany naszych codziennych nawyków żywieniowych mają wpływ na poprawę naszego otoczenia.
Wszystkim Rodzicom dziękuję za zaangażowanie i wsparcie naszych działań.
Alina Ryzner
MAJÓWKA W KLASIE I C
Prawidłowe żywienie ma wielki wpływ na zdrowie i rozwój dziecka, którego organizm intensywnie się rozwija.W czasie pandemii koronawirusa kiedy większość czasu spędzamy w naszych domach uczniowie klasy I c postanowili przygotować pyszne desery owocowe, ale tym razem pod fachowym okiem rodziców, którzy bardzo wspierają i pomagają swoim pociechom w tym trudnym czasie. Przygotowując różne smakołyki dzieci mogły rozwijać swoje praktyczne umiejętności kulinarne oraz poznawały zasady prawidłowego odżywiania się. Czerpały radość z przygotowywania deserów, a samodzielnie zrobione słodkości były bardzo atrakcyjne co sprawiło im wiele radości i zachęcało całą rodzinę do konsumpcji. Ponadto ta pyszna zabawa pozwalała dzieciom nabyć nowe doświadczenia oraz doskonalić ich samodzielność. Gratuluję!
Alina Ryzner
Zdrowe owocowe szaszłyki – zajęcia kulinarne
Dnia 12.02.2020 r. uczniowie klasy I c przygotowali zdrowe przekąski na drugie śniadanie. Na zajęcia dzieci przyniosły ulubione przez siebie owoce, które opisywały, rozwiązywały zagadki, a następnie kroiły i nadziewały na patyczki. Po skończonej pracy wszyscy jedli ze smakiem owocowe przysmaki. Przygotowanie szaszłyków dało uczniom wiele satysfakcji i radości. Zajęcia kulinarne to bardzo dobra motywacja do próbowania nowych smaków oraz świetna sytuacja do przekazywania wiedzy o znaczeniu spożywania owoców dla zdrowia człowieka. Zajęcia upłynęły w bardzo przyjemnej atmosferze.
Alina Ryzner
Co piszczy w staropolskiej kuchni?
Staropolska kuchnia zdecydowanie różniła się od tej, w której codziennie przygotowujemy posiłki. Przekonali się o tym uczniowie klasy I c uczestnicząc w zajęciach „Co piszczy w staropolskiej kuchni” w Podziemiach Jarosławia. Uczniowie mogli usłyszeć i zobaczyć w jaki sposób dawniej przechowywano jedzenie, w jakich naczyniach przygotowywano posiłki, jak dawniej pieczono chleb. W kuchni mieszczańskiej pachniało różnymi przyprawami i ziołami, które mogliśmy wąchać. Mieliśmy okazję poznać właściwości i do czego były wykorzystywane np. goździki, cynamon, tymianek, jałowiec, mięta, szałwia lekarska, najdroższa przyprawa świata – szafran, król przypraw – pieprz. Zajęcia bardzo nam się podobały, wzbogaciliśmy swoją wiedzę i przekonaliśmy się, że w staropolskiej kuchni było bardzo dużo pracy, dużo różnych przyjemnych zapachów i na pewno nie wiało nudą.
Wychowawczyni klasy I c Alina Ryzner
Zdrowo jem, więcej wiem!
Kształtowanie postaw prozdrowotnych jest procesem długotrwałym. Wszyscy wiemy, że warzywa i owoce są zdrowe i powinniśmy spożywać ich jak najwięcej. Jesienią i zimą są szczególnie ważne, gdyż z owoców i warzyw nasz organizm czerpie najwięcej witamin i składników mineralnych odpowiedzialnych za naszą odporność. Z myślą o witaminach w klasie I c zorganizowano w październiku „Mój owocowo – warzywny tydzień”. Uczniowie codziennie rysowali lub przyklejali owoce i warzywa, które zjadali w danym dniu. Swoje prace prezentowali na forum klasy przekonując się, jak ważne jest częste spożywanie owoców i warzyw.
Wychowawczyni klasy I c Alina Ryzner
„W zdrowym ciele zdrowy duch”
Pod tym hasłem minął uczniom oddziałów przedszkolnych cały tydzień nauki, w którym podejmowały różnorodne działania związane ze zgłębianiem wiedzy na temat naszego zdrowia. Dzieci miały już pewien zasób wiadomości na ten temat tak bardzo popularny dziś w naszym życiu.Ciekawym doświadczeniem było przygotowanie przez uczniów klasy 0b soku warzywno – owocowego ze świeżych składników i sałatki owocowej przez uczniów z 0a. Uczniowie przynieśli potrzebne składniki i wspólnie z paniami wyciskali sok, który cieszył się dużym powodzeniem i bardzo szybko zniknął z kubeczków. Natomiast dzieci z drugiej zerówki kroiły i przygotowały pyszną sałatkę owocową. Wszyscy uczestnicy „pysznych” zajęć obiecali, że będą ambasadorami zdrowego odżywiania.
M. Paszkiewicz, J. Suchocka, M. Babiś
Dzień krajobrazu
Dzień 20 października jest ogłoszony Międzynarodowym Dniem Krajobrazu. W tym roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska szczególną uwagę zwróciła na wartość wody w krajobrazie. W ubiegłym roku odbyło się w Polsce ok. 130 spotkań, spacerów i innych wydarzeń, w których tematem przewodnim był krajobraz. W tym roku także nasza szkoła przystąpiła do akcji jako instytucja promująca zdrowie. Najmłodsi uczniowie z klas pierwszych i drugich, w tygodniu poprzedzającym wydarzenie, odbyli spacer krajobrazowy, w Miejskiej Bibliotece Publicznej obejrzeli film przyrodniczy 3D ,,Głębia oceanu”, uczestniczyli w ogłoszonym z tej okazji szkolnym konkursie plastyczno-fotograficznym oraz wzięli udział w warsztatach przyrodniczo-edukacyjnycho znaczeniu wody w życiu człowieka, zwierząt i roślin, prowadzonych przez leśnika. W quizie będącym podsumowaniem zajęć, nagrody zdobyli: Lena Rząsa kl. Ia – miejsce I, Alan Kosałka kl. IIa – miejsce II oraz Martna Basisty kl. IIc – miejsce III. Pozostali uczestnicy otrzymali upominki ufundowane przez Nadleśnictwo Jarosław.
W szkolnym konkursie plastyczno-fotograficznym ,,Woda w krajobrazie” zostały wyróżnione prace: Zuzanny Bundyra kl. Ib, Fabiana Hadro kl. Ia, Alana Kosałka kl. IIa, Poli Raczyńskej kl. Ic, Zofii Wałczyńskiej kl.Ib oraz Bartosza Żołnierz kl. IIc.
Wydarzenie zostało umieszczone przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska na mapie dedykowanej Spacerom Krajobrazowym w Geoserwisie GDOŚ.
Za podjętą współpracę, pracownikom Miejskiej Biblioteki Publicznej i Nadleśnictwa Jarosław, dziękują uczniowie i nauczyciele biorący udział w akcji.
MALI KUCHARZE
To był niezwykły dzień / 2.10.2019 r./ dla uczniów klasy I c. Bardzo smaczny, zdrowy i kolorowy. Mali „kucharze” przygotowali kanapki, którymi później mogli dzielić się z innymi. Dzieci z radością pokazywały i nazywały przyniesione produkty, które kroiły i nakładały na pieczywo. Podczas robienia kanapek uczniowie kształcili odpowiednie nawyki żywieniowe, rozwijali kreatywność, wyobraźnię oraz dbałość o higienę. Okazało się, że najlepiej smakują kanapki zrobione własnoręcznie, które wyglądały pięknie i kolorowo.
Wychowawczyni klasy I c Alina Ryzner
SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO
W październiku w świetlicy szkolnej w grupie pierwszej i drugiej odbył się cykl zajęć poświęcony zdrowemu odżywianiu . Uczniowie brali udział w zajęciach, podczas których poszerzali swoją wiedzę prozdrowotną i mieli możliwość przygotowywania zdrowych posiłków. W grupie pierwszej najmłodsi uczniowie robili smaczne , kolorowe kanapki . Grupa druga zaprezentowała przedstawienie pt.” Gdzie mieszkają witaminy „, przygotowała talerz pełen zdrowia złożony z owoców i warzyw.
Rajd Szlakiem Dawnej Twierdzy Przemyśl
Za nami X Rajd Pieszy i IV Rajd Rowerowy Szlakiem Dawnej Twierdzy Przemyśl, w których uczestnikami byli zarówno nauczyciele, jak i uczniowie. Grupa piesza pokonała dystans 5 km, a grupa rowerowa 20 km. Wszystkim uczestnikom imprezy towarzyszył dobry humor i radosny nastrój, połączony z aktywnością oraz zabawą na świeżym powietrzu. Dodatkową atrakcją było spotkanie z historią w Forcie Werner oraz śpiewanie piosenek patriotycznych przy akompaniamencie gitary.
Bieg Niepodległości
To radość ze wspólnego zaangażowania rodziców, uczniów i nauczycieli w imprezę, której aktywności ruchowej towarzyszyła lekcja historii i patriotyzmu. Satysfakcja tym większa, że pokonując dystans 1918 metrów wszyscy dobiegli do mety w czasie, który pozwolił szkole zająć II miejsce.
Spotkania z dietetykiem
Żywe spotkania uczniów z dietetykiem, Panią Anną Polnik to dodatkowy czas uczniów sprzyjający na wzbogacenie wiedzy „Jak zdrowo jeść i żyć”. Ciekawa prezentacja tematu, rozmowy i możliwość zadawania konkretnych pytań podczas spotkań zachęcała do refleksji nad codziennymi dobrymi i złymi nawykami, tak w zakresie odżywiania jak i stylu życia.